Kako lahko pomagate sodelavcu?
Kljub temu, da se tega vedno ne zavedamo, smo lahko svojim sodelavcem v veliko pomoč, ko se znajdejo v duševni stiski. Prvi korak pri tem je, da spremembe pri sodelavcu opazimo in prepoznamo znake slabega duševnega počutja. Pomembno je, da ima posameznik možnost, da se o težavah, ne glede na to, ali so te zasebne ali službene, lahko pogovori, kar pripomore k njihovemu hitrejšemu razreševanju. Če opazite, da se je vaš sodelavec v zadnjem času spremenil, da je pri delu postal utrujen, da nalog ne dokonča ali jih dokonča s težavo, da je pozabljiv, da dela napake, da je neodločen, razdražljiv, da se izogiba delovnim nalogam in druženju s sodelavci, potem je smiselno, da pristopite k njemu in mu poveste, da ste pri njem opazili spremembo in izrazite skrb za njegovo počutje.
Pomembno se je zavedati, da je v stiski včasih težko prositi za pomoč, saj svoje težave lahko občutimo kot šibkost, zaradi njih se lahko počutimo izločeni, se jih sramujemo in jih skušamo prikrivati. Vendar pa je dobro imeti v mislih, da so težave sestavni del življenja, da jih je možno rešiti in da slej kot prej minejo.
Zelo pomembno je tudi, kako do sodelavca v takšnem primeru pristopite. Pred pogovorom s sodelavcem vam je lahko v pomoč, če se prej pozanimate o virih pomoči v vaši organizaciji oz. v vaši bližini. Poskrbite za ustrezen čas in kraj za pogovor, pazite na zaupnost, poskrbite, da se bo sodelavec počutil varno in udobno. V pogovoru nakažite, da ste opazili spremembo v njegovem vedenju. Če zaznate, da je v stiski in ne ve, kako bi jo razrešil, mu lahko predlagate, da poišče strokovno pomoč (psihologa, zdravnika…). Ponudite mu pomoč pri iskanju ustrezne pomoči in dogovarjanju za srečanje z zdravnikom, psihologom itd. Če si poišče pomoč, vprašajte, kako je bilo na srečanju z zdravnikom, psihologom. Vzemite si čas za odprt pogovor. Usmerite ga k virom pomoči na delovnem mestu, npr. k sindikalnemu zaupniku, vodji kadrovske službe. Lahko mu ponudite pomoč pri urejanju razmer na delovnem mestu in doma. Spodbujajte ga, da poskrbi zase (je telesno dejaven, se zdravo prehranjuje, si vzame čas zase, se druži s prijatelji, se ukvarja s prijetnimi dejavnostmi, ki zanj niso preobremenjujoče), ga pri tem spremljajte in opogumljajte.
Nekaj konkretnih nasvetov, kako začeti pogovor in se pogovarjati s sodelavcem s težavami v duševnem zdravju:
- Kako pričeti pogovor: Ni pravega ali napačnega načina za pričetek pogovora, bistveno je, da ste prijazni, pozorni in uvidevni ter da izhajate iz resnične skrbi za sodelavca. Naj vas ne skrbi, če nimate pravega nasveta zanj, bistvena je podpora, ki jo ponudite s pogovorom. Recite tisto, kar se vam zdi prav in ob čemer se vi počutite v redu.
- Med pogovorom bodite sproščeni, tudi če ne poteka tako, kot ste predvidevali. Če se sodelavec z vami ne želi pogovarjati, spoštujte njegovo izbiro, vendar mu ponudite, da ste na voljo za pogovor, če bi to želel. Tudi če imate občutek, da stik s sodelavcem ni bil uspešen in bo morda potrebnih še nekaj poskusov za začetek pogovora, lahko to spodbudi sodelavca k razmisleku, da poišče pomoč kasneje pri vas ali kom drugem.
- Pozorno poslušajte in sprašujte. Zapomnite si, da je to zgodba vašega sodelavca, zato ne predvidevajte, kako se počuti. Pozorni bodite na svojo nebesedno (telesno) govorico. Ko se pogovarjate o tako občutljivih temah, vzdržujte očesni kontakt, sproščeno sedite in se posvetite pogovoru. Z vprašanji se odzivajte na povedano in preverite, ali ste razumeli prav, če česa ne razumete.
- Odzovite se: Razmislite o tem, kakšen je najboljši način za vaš odziv. Njegovih težav ne morete rešiti, lahko pa pomagate po svojih najboljših močeh, da jih vaš sodelavec reši sam. Odločite se, da boste danes le poslušali in ponudili pomoč.
- Zagotovite sodelavcu zaupnost, vse, o čemer se pogovarjata, naj ostane med vama. Če menite, da gre za primer hude in ogrožujoče stiske, ki bi imela lahko bistvene posledice za njegovo varnost in zdravje pri delu oz. za varnost in zdravje sodelavcev, ga prosite za dovoljenje, da smete deliti določene informacije z njegovim nadrejenim ali drugimi pristojnimi osebami.
- Razmislite o tem, kaj potrebuje, in ga vprašajte, ali mu lahko kakorkoli pomagate.
- Zaključite pogovor z načrtom/pogovorom o naslednjih korakih, dogovorom, da se ponovno srečata. S spoštovanjem se zahvalite sodelavcu, ker se je odprl in podelil svojo zgodbo z vami. Poskrbite tudi zase – če ste zaskrbljeni zaradi pogovora, razmislite o tem, kako bi se lahko sprostili oz. razbremenili. Pogovorite se z nekom o podpori in/ali nasvetu, vendar spoštujte sodelavčevo zaupnost.
Dodatne informacije o pomoči sodelavcu v duševni stiski si lahko preberete v publikaciji Kako pomagati sodelavcu s težavami v duševnem zdravju. Kako pristopiti in pomagati drugemu v primeru čezmernega pitja alkohola, depresije, paničnega napada ali samomorilne ogroženosti, dokler strokovna pomoč ni na voljo, je predstavljeno v smernicah za prvo psihološko pomoč.